Klassikale trainingen

Soms heb je een groep waarin de groepsdynamiek flink is verstoord. Je ziet uitdagingen en voorziet ook problemen voor de komende jaren. Je wilt de kinderen de juiste sociale vaardigheden meegeven en tegelijkertijd voorkomen dat je leerkracht leegloopt of zelfs uitvalt. Of je gunt jouw groep 5 of 6 leerlingen preventief extra ondersteuning op het gebied van sociale vaardigheden. 

Door tijdig een gerichte interventie in te zetten, zorg je voor een positieve wending. Niet alleen voor de klas, maar ook voor de leerkracht. Daarom is het belangrijk dat de leerkracht on-the-job gecoacht wordt in het versterken van een gezonde groepsdynamiek, verbindend begrenzen en effectieve gespreksvaardigheden.

Hieronder vind je een breed op maat- aanbod die helpen patronen te doorbreken en de samenwerking in de klas te versterken. Want soms is er net iets meer nodig dan het reguliere aanbod om:

  • Kinderen die moeite hebben met groepsprocessen extra vaardigheden aan te leren.
  • Kinderen die zich juist makkelijk aanpassen te leren hoe ze zich in het groepsbelang kunnen laten horen.
  • Een evenwichtige en veilige groepsdynamiek te creëren, waarin iedereen tot bloei komt.

Heb je vragen of wil je sparren over de mogelijkheden? Neem gerust contact op.

Plezierige klas training (curatief)

Herstel de groepsdynamiek en doorbreek patronen

Is er sprake van een hardnekkige, grensoverschrijdende (pest)dynamiek in de groep?

Deze curatieve training is bedoeld voor klassen waar al lange tijd onrust heerst, ondanks eerdere inspanningen om een veilige leeromgeving te creëren. De leerkracht staat dagelijks voor de uitdaging, maar vaak spelen de echte machtsverhoudingen zich buiten het zicht af—onder de oppervlakte of buiten school.

Tijdens de training krijgen leerlingen, leerkrachten en ouders inzicht in groepsrollen en patronen. Belangrijk om te weten: het gaat hierbij niet om ‘de schuldvraag’. Kinderen stappen in bepaalde situaties in een bepaalde rol, maar door openheid te creëren, leren ze dat ze daar ook weer uit kunnen stappen en kunnen bijdragen aan een positieve groepssfeer.

Het resultaat?

  • Doorbreken van negatieve patronen en versterken van een veilige groepsdynamiek.
  • Praktische tools voor de leerkracht om grip te houden op de klas.
  • Kinderen die zich bewust worden van hun rol en leren positief bij te dragen.
  • Zo kan de klas in rust en veiligheid de schoolloopbaan vervolgen.

    Vorm:Intake– en eindgesprekSociogram7 bijeenkomsten van 1,5 uurOuderbijeenkomstWekelijks ouderverslag

    Klassikale Competentie Training (preventief)

    Een klas waar het binnen de vier muren van het lokaal prima verloopt, maar in de pauzes escaleert. Een klas waar je maar geen grip op krijgt. Of een klas die je ondersteuning bij een positievere groepsvorming gunt. Het ontbreekt hen vaak nog aan de juiste, handige, vaardigheden. Veel leerkrachten lopen aan tegen (groeps-)gedrag waar ze nog onvoldoende know-how van hebben om mee om te gaan. Van voormalige SBO-kinderen tot de groei van klassen voor hoogbegaafde kinderen, er wordt steeds meer verwacht dat je als leerkracht met elke doelgroep passend om weet te gaan. En dat is soms best lastig. 

    Hoe werkt de ‘Klassikale Competentietraining’?

    Deze preventieve klassikale training, voor groep 4 t/m 8, wordt op maat en in nauw overleg met de leerkracht en intern begeleider vormgegeven. De leerkracht wordt ‘on the job’ gecoacht en waar nodig vindt er een uitgebreider parallel coachtraject met de leerkracht plaats.

    Tijdens de training zijn er veel gezamenlijke momenten om de groepsvorming te stimuleren. Daarnaast wordt er in subgroepen met nieuwe vaardigheden geoefend, waarbij actuele gebeurtenissen worden ingezet. Kinderen mogen zichzelf zijn en leren elkaars verschillen te waarderen en accepteren. 

    Onderwerpen die onder andere aan bod komen:

    • Bewust worden van je (non-)verbale houding
    • Gevoelens kennen en herkennen
    • Je grenzen aangeven en leren luisteren naar de grenzen van een ander
    • Omgaan met pesten
    • Groepsvormende spellen
    • Bewustwording van je eigen rol in de klas
    • Verantwoordelijkheid leren nemen voor de sfeer in de klas

    Vorm:

    Intake– en eindgesprek

    7 bijeenkomsten van 1,5 uur

    Ouderbijeenkomst

    Wekelijks ouderverslag

    Competentie Training

    Sommige kinderen kunnen wel een duwtje in de rug gebruiken als het gaat om sociale vaardigheden. Door onzekerheid of onwetendheid hebben ze het in het contact met anderen, of innerlijk met zichzelf, soms lastig. Als mens ben je nooit alleen verantwoordelijk voor het verloop van situaties, maar het kan wel helpen als je duidelijk kan kiezen hoe je met een situatie om wil gaan.

    Hoe werkt de Competentietraining?

    De Competentietrainingen zijn dynamisch en energiek en worden gegeven in 7 bijeenkomsten aan een kleine groep van maximaal 8 kinderen.  Op die manier is er in een korte periode veel aandacht voor de ontwikkeling van elk individu.

    Inzichtelijke gesprekken worden afgewisseld met bekrachtigende (groepsbevorderende) spelvormen en rollenspellen om nieuwe vaardigheden in te oefenen. Door kinderen aan te spreken op hun kracht, hun kwaliteiten, wordt er vaak een patroon doorbroken van negatief denken en slachtofferschap. Kinderen leren elkaar feedback te geven en afspraken met elkaar te maken.

    Van ouders en leerkrachten wordt een actieve betrokkenheid verwacht. Zonder deze steun mag je mijn inziens van een kind niet verwachten zelfstandig zijn gedrag te veranderen en patronen te doorbreken.

    Onderwerpen die aan bod komen:

    • Bewust worden van je (non-)verbale houding
    • Voor jezelf leren opkomen
    • Je grenzen aangeven en leren luisteren naar de grenzen van een ander
    • Omgaan met pesten
    • Jezelf leren bekrachtigen

    Vorm:

    Intake– en eindgesprek

    7 bijeenkomsten van 1,5 uur

    Ouderbijeenkomst

    Plezier op School

    De middelbare school. Voor sommige kinderen iets waar ze al een jaar naar uitkijken. Voor anderen hun grootste nachtmerrie: je vindt het al heel lastig om contacten aan te gaan met je huidige klasgenoten en dan moet je straks ook nog naar een andere school! Je komt in een klas waar je nog niemand kent, of juist bij kinderen die je liever niet meer was tegen gekomen.  Hoe maak je dan handig contact? Hoe zorg je ervoor dat je niet (weer) gepest wordt? De grootste gedragsveranderingen vinden plaats tijdens het wisselen van situaties. Een schoolwisseling is voor kinderen zo’n moment in het leven, evenals een verhuizing of het wisselen van baan als volwassene. Echter… die eerste indruk kan je maar één keer achterlaten.

    Hoe werkt de ‘Plezier op School’ training? 

    Kinderen die tijdens hun basisschooltijd moeite hadden met het aangaan van sociale contacten belanden in het Voortgezet Onderwijs vaak sneller in een vicieuze cirkel van belemmerende, negatieve gedachten (‘ze vinden me vast niet echt leuk’) die vervolgens hun gedrag (‘ik wacht wel af tot ze naar me toekomen’) en ervaringen weer beïnvloeden (voor je het weet zijn de groepjes gevormd en hoor je er opnieuw niet bij). In deze training wordt er actief geoefend met situaties waar de kinderen tegenop zien. In plaats van slapeloze nachten krijgen ze een gezonde dosis spanning en frisse moed cadeau!

    Onderwerpen die aan bod komen: 

    • Niet helpende gedachten ombuigen naar helpende gedachten
    • De invloed van je verbale-/non-verbale houding
    • grenzen aangeven / grenzen accepteren
    • ontspanningsoefeningen

    Doelgroep:

    Voor alle bijna-brugklassers, die moeite hebben met de overstap naar het Voortgezet Onderwijs.

    Vorm:

    Intake gesprek

    2 trainings dagen in de laatste week van elke zomervakantie

    Terugkombijeenkomst na 6 weken

    Ik kies voor Zelfcontrole

    We kennen allemaal wel een driftkikker of een heethoofd.  Er worden regelmatig grapjes gemaakt over de snelle woede-uitbarstingen van deze kinderen. Voor de heethoofden zelf is hun temperament helemaal niet zo grappig. Vaak raken ze onbedoeld in de problemen in sociale situaties. Een preventieve training kan voorkomen dat deze kinderen later van het goede pad afraken. ‘Ik kies voor Zelfcontrole’ is een wetenschappelijk onderzochte, evidence-based  groepstraining.

    Hoe werkt de ‘Ik kies voor zelfcontrole’ training?

    In deze agressie regulatie training leren kinderen hoe ze hun agressie of boosheid onder controle kunnen krijgen. Ze leren andere manieren om zich te uiten en ze leren zelf keuzes te maken in hun gedrag: je kan er voor kiezen om meteen te gaan vechten, je kan er ook voor kiezen om dat niet te doen. Vaak geven deze kinderen anderen de schuld van hun explosies. Het overkomt hen zeggen ze. In de training kijken kinderen naar de rol die ze zelf in het verhaal spelen en hoe ze die rol kunnen veranderen.

    Met leerkrachten vindt nauw overleg plaats, ouders worden wekelijks van de vorderingen op de hoogte gehouden.

    De training is inmiddels doorontwikkeld naar een ondersteunende training voor kinderen in de leeftijd van 8-14 jaar met LVB-problematiek. Deze training, ‘Meer zelfcontrole, minder boos’, bestaat uit meer bijeenkomsten en bevat prachtig ondersteunend beeldmateriaal. 

    Onderwerpen die onder andere aan bod komen:

    • Gevoelens leren interpreteren
    • Bewustwording van interpretatiefouten
    • Leren ontspannen
    • Oplossingen leren bedenken
    • Leren verplaatsen in een ander 

    Doelgroep:

    Kinderen van 8 -12 jaar met specifieke gedragsproblemen zoals agressief gedrag, ongehoorzaamheid, brutaliteit en opstandigheid.

    Vorm:

    Max. 8 deelnemers

    9 bijeenkomsten van 1 ½ uur, op school, onder schooltijd.

    Leerkracht bijeenkomsten

    Ouderbijeenkomst

    Inspiratiemail ontvangen?