COACH MET MIJ 1:1
Je ziet een collega worstelen met het klassenmanagement en/of met zichzelf. Tegelijk zie je dat iemand vast zit in de eigen denkwijze en dat het lastig is wat ‘ruimer’ te kijken. Op zulke momenten is het fijn om met iemand van buiten de eigen cirkels van collega’s of bestuur aan het werk te gaan. Iemand die met een neutrale blik met mee kijkt en denkt. Iemand die weet hoe het is om voor de groep te staan, waardoor we aan een half woord genoeg hebben.
Voor wie?
Veel hulpvragen hebben te maken met onrust binnen de groep, pedagogisch handelen, burn-out (gerelateerde) klachten of een gebrek aan inzicht en vertrouwen in eigen handelen.
Ongeacht of iemand een starter, zij-instromer of een ervaren leerkracht is, voor mij is het een must dat iemand voelt en weet niet langer op de huidige voet verder willen. Iemand die open staat om te investeren in zichzelf met behulp van bewezen effectieve werkvormen, aangepast aan de hulpvraag. Natuurlijk mag dat best even spannend zijn…
Standaard werk ik met de kracht van de natuur. Waar het past gaan we naar buiten. Zodat iemand in plaats van praten binnen de muren van school ook het hoofd buiten kan laten uitwaaien. Zo werken we op alle gebieden aan vitaliteit. Bewegend in de frisse lucht praat het makkelijker en ziet men mogelijkheden die je voorheen niet zag.
Zo werken we niet alleen aan de professionele ontwikkeling maar ook op persoonlijk gebied. Het een gaat niet zonder het ander.
Mijn doel? Zoveel mogelijk leraren als een goede professional, vitaal, met plezier en energie binnen het onderwijs behouden! Als de juf of mees die je zelf zo graag had willen hebben!
* Prijzen op aanvraag
Pakket pedagogisch klimaat
- Is er teveel onrust binnen een klas of de school? Zie je je collega dingen doen wat niet past bij jouw schoolvisie?
- Zie je drukte onder de kinderen en een collega die aan het einde van de dag zo leeg is, dat het evenwicht tussen werk en privé ver te zoeken is?
- Zie je een collega met teveel onmachtig gedrag? Iemand die het lastig vindt om werkelijk contact te maken met die raddraaier in de groep of die ene ouder? Iemand die opziet tegen het voeren van het échte gesprek?
Ik ondersteun graag om (weer) tot meer werkplezier en rust te komen. In het lokaal, qua energie en in het hoofd. En dús ook in de communicatie met kinderen, ouders en collega’s.
Wat houdt het in?
Herkenbaar? Dan is het tijd om kennis te maken! Dat doen we met een gratis kennismakingsgesprek met de opdrachtgever en een gratis (online) kennismaking met de coachee van ongeveer 25 minuten. Voelen we alle drie een ‘ja’, dan kunnen we van start!
Dit 1 op 1 traject op maat bestaat uit:
- Management Drives drijfverentest; waarmee we direct tot de kern komen waarom iemand doet wat ie doet of niet doet, wat natuurlijke krachten zijn en wat de reden is dat iemand zo worstelt. Het maakt het makkelijker om zeer gericht te reflecteren, ook als dat nog lastig is voor iemand.
- Doelengesprek met opdrachtgever/ coachee
- 6 gesprekken a 1,5 uur
- Waar nodig observaties
- Tussenevaluatie
- Eindevaluatie
Wat gaan we doen?
De focus ligt op het professionaliseren van het leerkracht handelen zodat iemand weer zelf aan het stuur komt te staan.
We zoomen in op de randvoorwaarden voor een prettige en veilige groep; klassenmanagement, professionele interactie met leerlingen, ouders en collega’s en de mindset. Wat werkt wel en wat werkt er niet? En hoe kan iemand, passend bij zijn/haar drijfveren, kiezen voor gedrag dat goed is voor zichzelf én de ander.
We werken van buiten naar binnen; eerst praktisch zodat iemand direct meer rust ervaart, vervolgens de stap naar binnen waardoor je jezelf beter leert kennen en inzichten beklijven. Aan het einde van dit traject is helder wat ‘verbindend begrenzen’ is en hoe dit toe te passen in de (non-verbale) communicatie. Ook als het even spannend voelt.
Pakket professionele ontwikkeling
- Iemand weet soms even niet meer waarom hij/zij voor dit vak gekozen heeft.
- Is vastgelopen en zit (bijna) met een burn-out thuis
- Het evenwicht tussen werk en privé is ver te zoeken en je collega voelt zich verre van vitaal
- Hij/zij stapt telkens weer in hetzelfde patroon en weet niet hoe deze te doorbreken, dit gaat ten koste van het werk en zichzelf.
Mensen binnen het onderwijs zijn vaak zulke sociale wezens die graag goed voor de ander zorgen, dat ze zichzelf nog wel eens vergeten. Spreek je jouw wensen niet snel genoeg uit, dan laat je vaak niet de mooiste versie van jezelf zien. Met de nodige gevolgen; in het eigen welbevinden of in de communicatie naar leerlingen, collega’s of ouders. Ik ondersteun om weer tot meer rust het hoofd en (werk) plezier te komen. Zodat ook jouw collega weer weet waarom hij/zij ooit voor het mooie vak gekozen heeft en met een ontspannen, gezonde blik voor de klas kan blíjven staan.
Wat houdt het in?
Herkenbaar? Dan is het tijd om kennis te maken! Dat doen we met een gratis kennismakingsgesprek met de opdrachtgever en een gratis (online) kennismaking met de coachee van ongeveer 25 minuten. Voelen we alle drie een ‘ja’, dan kunnen we van start!
Dit 1 op 1 traject op maat bestaat uit:
- Management Drives drijfverentest; waarmee we direct tot de kern komen waarom iemand doet wat ie doet of niet doet, wat natuurlijke krachten zijn en wat de reden is dat iemand zo worstelt. Het maakt het makkelijker om zeer gericht te reflecteren, ook als dat nog lastig is voor iemand.
- Doelengesprek met opdrachtgever/ coachee
- 6 gesprekken a 1,5 uur
- Tussenevaluatie
- Eindevaluatie
Wat gaan we doen?
Sta je onder druk dan maakt het hoofd vaak enorme overuren. Je hoopt daar het antwoord te vinden, maar merkt ook dat het vaak blijft bij het ronddraaien in cirkels. Wat kan dat een gevoel van onmacht geven.
Ik ondersteun om met aandacht meer in het heden te blijven, werkelijk contact met jezelf te behouden en daarmee milder naar jezelf en de ander te kijken. Waardoor oa. dat lastige gesprek op een handige manier gevoerd kan worden. Daardoor neem iemand weer handiger ruimte in en en kan als een authentieker persoon voor de groep staan.
Waarom (niet) werken met mij?
Bij mij moet je niet zijn om didactische lessen beter voor te bereiden. Dat kan ook goed met iemand van binnen de school. Ik ben ook niet de juiste persoon om volgens een vaststaand programma aan een quick fix te werken.
Zoek je iemand die op maat gaat kijken wat nodig is? Iemand die met een warme doch eerlijk confronterende spiegel het gesprek aan gaat? Dan moet je zeker wel bij mij zijn.
Ik wéét hoe het werkt binnen de school. Ik weet waar je tegen aan kan lopen en spreek ‘dezelfde taal’. Dat maakt dat we aan een half woord vaak genoeg hebben en mensen zich bij mij als extern persoon snel op hun gemak voelen.