“Juf, juf, juffie! Luister nou!” Grenzen aangeven (2)

“Juf, juf, juffie! Luister nou!” Grenzen aangeven (2)

Hoe kan ik beter mijn grenzen gaan stellen én bewaken? Naar collega’s, de kinderen in de klas, ouders en/of privé? Boeken vol kunnen er over geschreven worden. En (zeer) regelmatig is het onderwerp van gesprek in mijn werk. De komende tijd wil ik hier vanuit de...

Lees meer
Dat ga ik dus écht niet meer doen! Grenzen aangeven (1)

Dat ga ik dus écht niet meer doen! Grenzen aangeven (1)

Hoe kan ik beter mijn grenzen gaan stellen én bewaken? Naar collega’s, de kinderen in de klas, ouders en/of privé? Boeken vol kunnen er over geschreven worden. En (zeer) regelmatig is het onderwerp van gesprek in mijn werk. De komende tijd wil ik hier vanuit de...

Lees meer
Mag het ook stormen in je klas?

Mag het ook stormen in je klas?

Ik geloof in de kracht van water.  Water dat deint, water dat spiegelt,  water dat schijnt en water met grote bubbels van de grote druppels door de kletterende regen.  Ik geloof ook in verbinding. Vanuit voeten in modder en klei,  soms soppend, maar ook stevig staand...

Lees meer
Word je bewust van je grootste trigger

Word je bewust van je grootste trigger

Blij stond ik vanochtend op. Blij terugdenkend aan gister. Blij en dankbaar dat ik bij een lezing van #Kees van Overveld aanwezig mocht zijn!  Blij om te luisteren naar zo’n enorm inspirerende man! Blij ook om zoveel van zijn verhaal te herkennen, omdat het zo...

Lees meer
Waarom doet de groep na twee weken nóg niet wat je wil?

Waarom doet de groep na twee weken nóg niet wat je wil?

Wáárom?! "Wáárom doen ze nou nog niet wat we afgesproken hebben! Het is p*tdomme groep 8! Ze weten het nou toch wel?!” zei hij, met enige wanhoop in stem en ogen.  Het was week twee na deze zomervakantie… In week drie een zelfde noodkreet. Deze keer van een leerkracht...

Lees meer
Dit doe je om op te laden

Dit doe je om op te laden

“Blijf in beweging, zoek de natuur op en zorg goed voor jezelf” Het is niet alleen het advies vanuit de overheid. Het is tevens het advies wat ik regelmatig geef aan de leerkrachten/ ib-ers/schoolleiders waar ik mee spreek en wandel.  En het is dé reden waarom ik hen...

Lees meer
Het verschil maken tussen praten mét of tégen de ander

Het verschil maken tussen praten mét of tégen de ander

Er was eens een grote (wijze..?) boom. Deze boom was ouder en vele malen groter dan de net geplante boompjes en jonge dieren dicht om hem heen in zijn eigen stukje bos. Elke ochtend kwamen de eekhoorns en konijntjes naar hem toe en verzamelde de paddenstoelen vol...

Lees meer
De dag van de leraar

De dag van de leraar

5 oktober.  De dag van de leraar.  Het doet mij denken aan het klappen voor de zorg. O zo fijn om een dag waardering te krijgen, maar gaat het er niet om dat jullie/zij juist de rest van het jaar gezien worden?  Gehoord worden? Gewaardeerd worden?  Mijns inziens zijn...

Lees meer
Week tegen het pesten

Week tegen het pesten

Vorige week was het ‘de week tegen pesten’. Mosterd na de maaltijd om daar dan nu nog iets over te schrijven? Ik vind van niet. Want de afgelopen week was er nog die kattenbel in onderwijsland. En wat ik juist veel zie is dat, met de beste bedoelingen van de wereld,...

Lees meer
Inspiratiemail ontvangen?

Lanceeractie inspiratiekaarten:

Het zal niemand verbazen dat mijn hart al mijn hele leven open gaat van kinderen die net dat beetje extra nodig hebben.

En soms heel veel beetjes extra. 

In deze corona periode verdienen de kinderen die het thuis niet warm, veilig of breed hebben en zich soms vergeten voelen, nog veel meer van die extraatjes.

Van de eerste 52 verkochte sets doneer ik daarom €2,50 aan Stichting ‘Het vergeten kind’

Help jij mee?!